Loty paralotnią w Ustce


 

Teren Gminy Ustka  obejmuje, chyba najlepsze i najbezpieczniejsze tereny nadmorskie do latania w Polsce.

Długie, szerokie i piaszczyste plaże, wspaniałe, zalesione wysokie klify, umożliwiają wielogodzinne bezpieczne loty "żaglowe" na lotniach i paralotniach. Pora roku nie ma tu większego znaczenia choć oczywiście najprzyjemniej jest latać w krótkich spodenkach i koszulce.

Odpowiednie warunki występują tu od stycznia do grudnia przeciętnie kilkanaście, kilkadziesiąt dni w roku. Warunek to brak opadów, silnej mgły i odpowiedni wiatr. Gdy Bałtyk zamarza robi się "egzotycznie":) 

Latamy przy wiatrach z kierunków 270-360 stopni zwykle do wysokości 100-200 metrów nad plażę. Tandemami startujemy z klifu w Dębinie k. Rowów (widoczny na filmie) a na skrzydłach jednoosobowych z wielu miejsc od Ustki do Rowów. Widoki sięgają kilkudziesięciu kilometrów.

Szczególną atrakcją jest widok na Słowiński Park Narodowy, Świętą Górę Słowińców - Rowokół (115 m n.p.m.), Wydmę Czołpińską,

Jezioro Gardno, Rowy, Ustkę, zabudowania Słupska aż po wiatraki k. Jarosławca.

Dojazd do startowiska w Dębinie - jadąc z Ustki kierujemy się na Objazdę i Rowy, w Dębinie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na Poddąbie i za ulicą Świerkową skręcamy w prawo i dalej udajemy się pieszo w las. Ścieżka zaprowadzi nas na startowisko nad sam brzeg Bałtyku.

Latający z silnikiem (PPG) bez trudu znajdą wolną przestrzeń do startu na rozległych łąkach na południe od zalesionego pasa nadmorskiego (Bałamątek, Wytowno, Machowinko, Przewłoka, Wodnica),  lub bezpośrednio z plaży z uwagą na ludzi i zwierzęta. W samej Ustce odpowiednio szeroka i wygodna do startu (przy wiatrach wzdłuż plaży i od morza) jest plaża zachodnia pomiędzy II i III molo. Dojazd ulicą Westerplatte w kierunku bunkrów Bluchera i portu rybackiego.

Dla pilotów chcących polatać w termice i na przeloty otwarte, istnieje możliwość holowania się na lotnisku w Aeroklubie Słupskim w Krępie Słupskiej lub na lotnisku w Pieniężnicy czy Borsku. Teren powiatu słupskiego jest bardzo kontrastowy termicznie i daje możliwość wykonania dalekich przelotów w kierunkach południowych jak i w kierunku morza. Można też polatać w obrębie samego lotniska i doskonalić technikę latania na holu i w termice.

Osoby nie posiadające przeszkolenia do holowania "H" mogą skorzystać ze szkolenia na to uprawnienie w naszej szkole. 

Przed lotem należy:

- sprawdzić prognozę pogody

- sprawdzić aktualną sytuację Przestrzeni Powietrznej -http://www.amc.pansa.pl/?menu_lewe=mapy&lang=_pl  

(kliknąć na Elementy przestrzeni/AUP bieżący, zaznaczyć AUP bieżący, suwakami zaznaczyć wysokość np. F 80 i czas operacyjny w UTC, zaznaczyć interesujące nas elementy "ruchome" np. EPR, EPD, TSA, MTR, ATZ i miasta)

lub tutaj:

http://airspace.xcontest.org/app/overview

- zadzwonić do ASM3 pod nr telefonu + 48 22 574 57 33 (do 5735) i potwierdzić powyższy stan Przestrzeni Powietrznej podając rodzaj statku powietrznego, miejsce startu i promień działania

- zadzwonić do FIS Gdańsk i zgłosić lot j.w. (+48 22 574-74-85; +48 58 340 74-85)

- pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wlatujemy w Strefę EPR-17 Słowiński Park Narodowy 

- uważać na wzmożony ruch statków powietrznych szczególnie w rejonie większych miejscowości, poligonu wojskowego i wzdłuż plaży

- sprawdzić czy mamy przy sobie Świadectwo Kwalifikacji PGP i ubezpieczenie OC

- pamiętać, że latamy z poszanowaniem przepisów Prawa Lotniczego i dobrych obyczajów

- pamiętać, że wchodzimy i schodzimy z klifu wyłącznie w miejscach wyznaczonych i pozostawiamy po sobie porządek

Udanych lotów!

 

W razie pytań lub wątpliwości podaję kontakt do siebie:

Waldemar Janiszewski

tel. +48 502761010

www.aquila.net.pl

 

Urodę tego miejsca oceńcie sami.

uniesienie