- CZAS NA ZMIANĘ -

PUNK  EN/LTF B

Zbuntowany, zabawny i edukujący. PUNK mówi prawdę o powietrzu. Bądź na bieżąco, dokonuj własnych wyborów, lataj na PUNK-u.

Zgodnie z filozofią Bruce'a "Paralotnie, które "gadają" są bezpieczniejsze. Bezpieczniejsze paralotnie sprawiają, że piloci działają lepiej. Lepsi piloci latają dalej. Latający dalej piloci są szczęśliwszymi pilotami. Świadome poczucie bezpieczeństwa tworzy szczęśliwszych pilotów."

Kontrolowana wydajność - tak to nazywam. W PUNKu dodałem dodatkowy poziom kontroli, taki "power steering". Nasz znak towarowy "Bruce Goldsmith Handling" i "power steering" jest rodzajem wewnętrznej harmonii skrzydła, które lepiej reaguje na sygnały pilotów. Kiedy stoję na startowisku z PUNKiem nad głową, czuję się bardziej komfortowo i pewnie. Prędkość i wydajność łatwiej jest kontrolować i rozumieć. "

 

Dla kogo zatem jest to skrzydło?

Polecam je pilotom obeznanym już z lataniem termicznym, rozumiejącym zasady "pilotażu aktywnego" i po pierwszych przelotach otwartych.

Punk to skrzydło o "żyłce" sportowej jednak z dużym marginesem bezpieczeństwa. Czy potrzeba czegoś więcej? Czy może być to skrzydło "na zawsze"?

Jak najbardziej.

 

Co wyróżnia PUNK'a?

Lucas Machado, nasz dealer BGD w Brazylii, właśnie dostał swojego pierwszego PUNK'a
Myślimy, że podoba mu się to nowe skrzydło. Poniżej wolne tłumaczenie jego pierwszych wniosków...

 

Nowe skrzydło BGD EN-B – następca BASE. By tego dokonać PUNK musiałby polepszyć „handling”, doskonałość i bezpieczeństwo, co nie jest łatwe, ponieważ te cechy w BASE już były świetne. Bruce Goldsmith znowu przeszedł samego siebie.

Przy wydłużeniu „w rozłożeniu”mniejszym niż BASE (5,42 PUNK wobec 5,68 BASE) PUNK ma mniejsze ugięcie czaszy, co daje zbliżone wydłużenie „w rzucie” o 0,02 (4,07 x 4,09). Paralotnie o mniejszym ugięciu czaszy mają lepsze wsparcie, ale mniejszą stabilność. Bruce zachował w PUNK'u korzyści płynące z większego wsparcia i rozwiązał kwestię większej niestabilności dzięki pomysłowym rozwiązaniom w projekcie, specjalne taśmy rzędu C wewnątrz czaszy, wsparcia diagonalne po przekątnej przechodzą przez dziury w panelach, zoptymalizowany układ linek nośnych. To tylko niektóre innowacje spośród innych, których wolimy nie ujawniać jeszcze.

Wpływ na latanie i handling nie jest jedynie rezultatem zmniejszenia wydłużenia i ugięcia czaszy, jest ściśle powiązany z innymi elementami projektu, co prowadzi do wysokiego poziomu przyjemności lotu, większą doskonałością nawet na dużych prędkościach. Jest to przede wszystkim rezultat większej sztywności profilu dzięki mocnemu „shark nose” na krawędzi natarcia i tylko 3 cm szczelinom wlotowym.

Feedback jaki daje PUNK przez taśmy i uprząż daje pełny wgląd w to, co dzieje się w powietrzu. Sterówki są lekkie i progresywne, skrzydło reaguje już od pierwszych centymetrów wraz z niewielkim balansem ciała w tym samym czasie. Możesz latać PUNK'iem tylko z przesunięciem ciężaru ciała i krótkim imputem na sterówkach. Sterowanie PUNK'iem jest łatwe i intuicyjne.

PUNK nie nurkuje w zakręcie gdy podczas skrętu pociągniesz mocniej sterówką. Przechyla się tylko bardziej stromo i skręca natychmiast. Ze „spirali” wychodzi samoczynnie bez tendencji do pozostania w „spirali upadkowej”, co bardzo dobrze świadczy o bezpieczeństwie tej konstrukcji.

Lot na „speedzie” jest dość niezwykły. Oprócz stabilności całego skrzydła, jego czasza pozostaje wyjątkowo sztywna i odporna na podwinięcia. Lekki i wydajny 'speedsystem” powoduje, że profil pozostaje neutralny, bez tworzenia czegoś w rodzaju profilu "Reflex" na krawędzi spływu. Oddzielne taśmy A' nie są w pełni aktywowane podczas lotu na „speedzie”, przyczyniając się do zwiększonej stabilności PUNK'a przy wysokich prędkościach. Dzięki perfekcyjnie rozmieszczonym uchwytom na taśmach „C” sterowanie w locie przyspieszonym jest sporym przeżyciem.

Elementem, który ma wielki wpływ na wydajność i stabilność PUNK'a jest sam kształt „Shark Nose”. Nazwane przez Bruce'a "Razor Opening", czyli wąskie wloty powietrza do komór. Zmniejsza to opór szkodliwy i przekłada się na większą stabilność zarówno w najwyższych i najniższych prędkościach. Jest to wynikiem właściwego umiejscowienia „punktu stagnacji powietrza”, czyli miejsca na krawędzi natarcia, gdzie jest ono dzielone na dwie części, część przepływa nad profilem a część trafia pod spód. W punkcie stagnacji powietrza jego prędkość wynosi 0 km/h. Krawędź natarcia z prawidłowo ukształtowanymi wlotami typu„Shark Nose”powoduje, że punkt stagnacji powietrza jest lepiej usytuowany i działa lepiej na możliwie różnych kątach natarcia. Tak więc, PUNK jest niezwykle wydajny i stabilny na „speedzie” i nadal doskonale kontrolowany, a więc stabilny przy niskich prędkościach.

Kolejną nowością w temacie PUNK'a są jego zakresy wagowe i opublikowano "idealną" masę startową dającą najlepszą wydajność danego skrzydła, zarówno w termice, jak i na przeskokach. W czasie testów PUNK zachowywał się na tyle spokojnie, że bez problemu można latać na wszystkich rozmiarach powyżej oficjalnego idealnego zakresu wagowego pozostając nadal w zakresie certyfikacji. Tak więc, nawet latając nieco powyżej podanej idealnej wagi (do 5 kg), wciąż mieścimy się w certyfikowanym przedziale.

Mówiąc o nowościach, nie można nie wspomnieć o nowej kolorystyce w PUNK'a. Design w formie pikseli wszystkim bardzo się podoba!

 

PUNK from Bruce Goldsmith Design on Vimeo.

Więcej informacji na stronie producenta:

http://www.flybgd.com/en/paragliders/paraglider-punk-en-ltf-b-215-0-0.html

 

Pakiet zawiera:

  • Paralotnię
  • Plecak
  • BGD T-shirt
  • Speed System
  • USB z instrukcją obsługi
  • BGD naklejki
  • Reparaturkę
  • Worek na glajta
  • Worek na taśmy skrzydła
  • Taśmę kompresyjną

 

Specyfikacja techniczna

PUNK

 

XS

 

S

 

M

 

ML

 

L

 

 

Skala

0.92

0.96

1.00

1.04

1.08

 

Powierzchnia w rzucie

17.83

19.53

21.23

22.93

24.63

Powierzchnia w rozłożeniu

21.00

23.00

25.00

27.00

29.00

Masa skrzydła

4.4

4.7

5.1

5.4

5.8

kg

Całkowita długość lin

204

224

243

262

282

m

Wysokość podwieszenia

6.7

7.0

7.33

7.6

7.8

m

Liczba lin głównych

3/4/3

A/B/C

Liczba komór

54/102

 

Wydłużenie w rozłożeniu

5.42

 

Wydłużenie w rzucie

4.07

 

Cięciwa

2.46

2.57

2.68

2.79

2.89

m

Rozpiętość w rozłożeniu

10.67

11.16

11.64

12.10

12.54

m

Rozpiętość w rzucie

8.46

8.85

9.23

9.59

9.94

m

Masa startowa

50-65

60-80

75-95

88-108

100-125

kg

Prędkość trymowa

39

km/h

Prędkość maksymalna

55

km/h

Minimalne opadanie

1.0

m/s

Doskonałość

10.7

 

Certyfikacja

EN/LTF-B