FAQ – Często Zadawane Pytania


 

Jak działa paralotnia?

Ciekawie zrealizowany materiał filmowy ukazujący możliwości dzisiejszych paralotni firmy Dudek Paragliders:

Paralotnia jest miękkopłatem. Uszyta jest z wytrzymałej tkaniny syntetycznej, nie posiada wewnętrznych elementów usztywniających. 

Skrzydło napełnia się powietrzem wpływającym przez otwory wlotowe. Sztywność uzyskuje dzięki nadciśnieniu powietrza wewnętrznego i siłom aerodynamicznym powstającym dzięki opływającemu płat powietrzu. 

Dzięki profilowi lotniczemu działa tak samo jak skrzydło szybowca czy samolotu. Jest w stanie bez trudu unieść znaczny ciężar. Pilot i pasażer zakładają specjalne uprzęże i przypinają się do skrzydła za pomocą karabinków.

Start na paralotni odbywa się „na nogach”. Odlot następuje dopiero gdy skrzydło prawidłowo wypełni się powietrzem i znajdzie się stabilnie nad głową pilota. Jeśli tak się nie stanie start jest niezwłocznie przerywany. Sterowanie odbywa się poprzez odpowiednie pociąganie taśmami, sterówkami i balansem ciała na boki.

Sterowanie paralotnią w spokojnym powietrzu jest bardzo łatwe. Pociągając jedną sterówkę w dół i przechylając się w kierunku zakrętu paralotnia skręcaPociągając symetrycznie obie sterówki w dół paralotnia, do pewnego momentu, zwalnia i zmniejsza opadanie. Start i lądowanie nie jest już takie proste a loty „w termice” wymagają dużego doświadczenia, ciągłej pracy sterówkami i balansem ciała.

Chcę wykupić VOUCHER na urodziny mojej żonie. Co mam zrobić?

Voucher w formie papierowego biletu, po wpłacie na konto, wysyłamy na podany adres tradycyjną pocztą lub odbierany jest w siedzibie firmy.  Po otrzymaniu prezentu żona-beneficjent kontaktuje się ze mną mailowo informując o gotowości do lotu.  Wpisana zostaje na listę oczekujących i czekamy na odpowiednią pogodę do latania.

W tym czasie żona zapoznaje się z regulaminem lotów i dodatkowymi informacjami znajdującymi się na stronie www.aquila.net.pl w zakładce „Tandemy".

Gdy już nadejdzie właściwy czas zostanie o tym poinformowana na 2-1 dni przed lotem. Lot posiadacza VOUCHERU będzie uwieczniony kamerą GO-PRO HERO 2 HD, materiał zostanie przesłany mailem lub zgrany na płytę DVD i przekazany jako dodatkowa pamiątka.

Czy to jest bezpieczny sport?

Paralotniarstwo znane jest w Polsce od około 20 lat. W tym czasie wiedza na temat konstrukcji i latania na tych urządzeniach znacznie się ugruntowała. Dzisiejsze paralotnie są już bardzo dojrzałe i bezpieczne. Kluczowym jest właściwe ocenienie warunków pogodowych a także ciągła ich obserwacja w czasie lotu.

Polecisz z doświadczonym pilotem tandemowym posiadającym ważne Świadectwo Kwalifikacji wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, Badania Lotniczo-Lekarskie oraz ubezpieczenie OC. Sprzęt latający posiada wymagane prawem przeglądy techniczne wykonane przez certyfikowany serwis.

Pomimo naszych starań w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pasażerów istnieje realne ryzyko urazu (zwichnięcia, złamania kości). Ważny jest tu także odpowiedni ubiór i rozgrzewka przed lotem.

Co mam robić przed startem?

Gdy pilot zdecyduje, że „lecimy”, przeprowadzi z Tobą krótki instruktaż, w którym wyjaśni Ci co masz robić w czasie startu, lotu i lądowania a także czego robić nie wolno. Upewnij się, że wszystko jest dla Ciebie jasne. Pilot powtórzy w czasie lotu podane wcześniej informacje.

Następnie pilot zakłada Ci kask, zapina i reguluje uprząż, przypina swoją uprząż do łączących was rozpórek i przypina skrzydło. W czasie lotu zajmujesz pozycję z przodu.

Jak przebiega start?

Przy lekkim wietrze (w górach lub za wyciągarką) start odbywa się w sposób „klasyczny” – twarzą w kierunku lotu, skrzydło leży z tyłu za plecami.

Przy silniejszym wietrze (loty na klifie) pilot wykonuje „start odwrócony” czyli stoi twarzą w kierunku skrzydła i porusza się tyłem do kierunku lotu do czasu gdy skrzydło znajdzie się nad głową. Pasażer w obu technikach porusza się twarzą do kierunku lotu.

W obu technikach pilot i pasażer, po podniesieniu skrzydła, przyspieszają biegnąc razem do momentu oderwania się od ziemi, osiągnięcia odpowiedniej prędkości i wysokości. Ważne jest, by bieg był kontynuowany nawet po oderwaniu się od ziemi. "Podwozie" wciągamy dopiero po komendzie pilota.

Co robi pasażer po starcie?

Pasażer biegnie, nawet po chwilowym oderwaniu się od ziemi i jest gotów do kontynuowania biegu gdy lot się obniży. Dopiero gdy pilot poda komendę „WSIADAJ” pasażer wsuwa się w uprząż przy pomocy  uchwytów uprzęży, jednocześnie unosząc kolana do góry. Po zajęciu wygodnej pozycji pasażer kładzie dłonie na rozpórkach znajdujących się po bokach na wysokości uszu.

ABSOLUTNIE NIEDOPUSZCZALNE I BARDZO NIEBEZPIECZNE JEST PRZERYWANIE BIEGU I WSIADANIE W UPRZĄŻ BEZ POLECENIA PILOTA! MOŻE TO SKUTKOWAĆ OBRAŻENIAMI NÓG W PRZYPADKU PONOWNEGO OPADNIĘCIA PARALOTNI NA ZIEMIĘ TUŻ PO STARCIE!

Czego robić nie wolno?

Nie pociągaj jakichkolwiek linek, nie odpinaj klamer uprzęży czy wyczepu (czerwony uchwyt) bez wiedzy pilota. Nie zrzucaj żadnych przedmiotów w czasie lotu. Sprzęt fotograficzny czy telefon zabezpiecz przed przypadkowym upadkiem linką przywiązaną do uprzęży. Jeśli nie wiesz co robić - zapytaj. 

NIEDOPUSZCZALNE JEST WYCZEPIENIE WYCZEPU BEZ POLECENIA PILOTA!

Jak wysoko polecimy?

Wszystko zależy od tego gdzie odbędzie się lot. Na klifie nadmorskim latamy najczęściej na wysokościach 100-150 metrów nad plażą. Z tej wysokości widoki sięgają kilkudziesięciu kilometrów.

Loty holowane za wyciągarką zwykle nie przekraczają 300-400 metrów nad płytę lotniska. To jest około 100 pięter typowego budynku, wyżej niż taras widokowy na wieży telewizyjnej w Berlinie czy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. W porach ciepłych, gdy działa „termika”, możliwe jest wlecenie w „komin termiczny”, który uniesie nas znacznie wyżej, pod same chmury - 1000-2000 m n. p. m. Wyższe loty uzależnione są od pory dnia i roku. Najprzyjemniej jest lecieć „na zachód słońca” powietrze jest już wtedy zazwyczaj spokojne. Na klifie pora dnia nie ma większego znaczenia.

Co się stanie gdy skrzydło nagle się złoży lub paralotnia ulegnie uszkodzeniu w czasie lotu?

W spokojnym powietrzu złożenie się skrzydła jest mało prawdopodobne. W turbulencjach może dojść do tzw, „klapy”- złożenia się części lub całego skrzydła. Paralotnie najczęściej samoczynnie powracają do prawidłowego lotu. Gdy jednak zdarzy się  splątanie linek lub uszkodzenie skrzydła zagrażające bezpieczeństwu pilot używa spadochronu ratunkowego (RSH) zamontowanego w jego uprzęży. Jest to spadochron odpowiednio dostosowany do masy pilota i pasażera. Nasze uprzęże posiadają certyfikowane protektory chroniące kręgosłup w razie twardego lądowania.

Gdy dojdzie do użycia RSH pasażer przyjmuje w uprzęży pozycję wyprostowaną i przygotowuje się do lądowania „spadochronowego”- nogi złączone i ugięte nieco w kolanach. Nie staramy się ustać za wszelką cenę, upadamy na nogi i przekręcamy się na bok rozkładając ciężar na dłuższej drodze.

Co mam robić gdy poczuję się źle?

Najczęściej po 15-20 minutach lotu większość pasażerów zaczyna odczuwać dolegliwości związane z przebywaniem na dużej wysokości. Zaleca się by na 2 godziny przed startem nie spożywać już żadnych posiłków. Jeśli pomimo tego poczujesz się źle, wyraźnie powiedz o tym pilotowi odwracając głowę w jego kierunku, w przeciwnym razie może Cię nie usłyszeć. Gdy tylko dotrze ta informacja do pilota zostaniesz jak najszybciej i jak najbezpieczniej sprowadzona/y na ziemię.

Co mam robić przy lądowaniu?

Przed lądowaniem pilot poda Ci komendę „WYSUŃ NOGI”, przyjmij pozycję zbliżoną do pionowej, taką jak po starcie. Chodzi o to by mieć możliwość swobodnego biegu przy zetknięciu z ziemią. Nasze nowoczesne uprzęże to umożliwiają i nie krępują ruchów. Przy lądowaniu pilot pociąga sterówki odpowiednio w dół by zmniejszyć prędkość poziomą i pionową. Przy słabym wietrze pilot i pasażer przygotowani są na szybki bieg. Przy silniejszym wietrze lądowanie najczęściej nie wymaga w ogóle biegania.

Skąd mam wiedzieć kiedy i gdzie będzie latanie?

Zazwyczaj już na kilka dni przed lotami znana jest dość dokładnie prognozy pogody. Wszelkie informacje będą niezwłocznie umieszczane na stronie www.aquila.net.pl w zakładce „Tandemy” i na Facebooku.

Osoby wcześniej umówione zostaną dodatkowo poinformowane drogą mailową, telefoniczną lub SMS-em. Dla pewności zadzwoń przed wyjazdem – tel. 502761010.

Loty na klifie nadmorskim należą do rzadkości. Odpowiednie warunki do lotów tandemowych występują w roku kalendarzowym przeciętnie kilkanaście, kilkadziesiąt dni. Dla tego należy uzbroić się w cierpliwość i czekać, na prawdę warto. W przypadku gdy warunki jednak nie pozwolą na latanie danego dnia lot zostanie przesunięty na kolejny termin bez dodatkowych kosztów.