Teren Gminy Ustka obejmuje, chyba najlepsze i najbezpieczniejsze tereny nadmorskie do latania w Polsce.
Długie, szerokie i piaszczyste plaże, wspaniałe, zalesione wysokie klify, umożliwiają wielogodzinne bezpieczne loty "żaglowe" na lotniach i paralotniach. Pora roku nie ma tu większego znaczenia choć oczywiście najprzyjemniej jest latać w krótkich spodenkach i koszulce.
Odpowiednie warunki występują tu od stycznia do grudnia przeciętnie kilkanaście, kilkadziesiąt dni w roku. Warunek lotu to brak opadów, silnej mgły i odpowiedni wiatr. Gdy Bałtyk zamarza robi się "egzotycznie":)
Latamy przy wiatrach z kierunków 270-360 stopni zwykle do wysokości 100-200 metrów nad plażę. Startujemy zwykle z klifu w Dębinie k. Rowów (widoczny na filmie) a także z wielu miejsc od Ustki do Rowów. Widoki sięgają kilkudziesięciu kilometrów.
Szczególną atrakcją jest widok na Słowiński Park Narodowy, Świętą Górę Słowińców - Rowokół (115 m n.p.m.), Wydmę Czołpińską,
Jezioro Gardno, Rowy, Ustkę, zabudowania Słupska aż po wiatraki k. Jarosławca.
Dojazd do startowiska w Dębinie - jadąc z Ustki kierujemy się na Objazdę i Rowy, w Dębinie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na Poddąbie i za ulicą Świerkową skręcamy w prawo i dalej udajemy się pieszo w las. Ścieżka zaprowadzi nas na startowisko nad sam brzeg Bałtyku.
Latający z silnikiem (PPG) bez trudu znajdą wolną przestrzeń do startu na rozległych łąkach na południe od zalesionego pasa nadmorskiego (Bałamątek, Wytowno, Machowinko, Przewłoka, Wodnica), lub bezpośrednio z plaży z uwagą na ludzi i zwierzęta. W samej Ustce odpowiednio szeroka i wygodna do startu (przy wiatrach wzdłuż plaży i od morza) jest plaża zachodnia pomiędzy II i III molo. Dojazd ulicą Westerplatte w kierunku bunkrów Bluchera i portu rybackiego.
Dla pilotów chcących polatać w termice i na przeloty otwarte, istnieje możliwość holowania się na lotnisku w Aeroklubie Słupskim w Krępie Słupskiej lub na lotnisku w Pieniężnicy czy Borsku. Teren powiatu słupskiego jest bardzo kontrastowy termicznie i daje możliwość wykonania dalekich przelotów w kierunkach południowych jak i w kierunku morza. Można też polatać w obrębie samego lotniska i doskonalić technikę latania na holu i w termice.
Osoby nie posiadające przeszkolenia do holowania "H" mogą skorzystać ze szkolenia na to uprawnienie w naszej szkole.
Loty najwygodniej jest zrzucać na XCPortal
Przed lotem należy wykonać następujące czynności.:
- sprawdzić prognozę pogody
- sprawdzić aktualną sytuację Przestrzeni Powietrznej - https://airspace.pansa.pl/
- sprawdzić przestrzeń powietrzną "dronów" -
(kliknąć na Elementy przestrzeni/AUP bieżący, zaznaczyć AUP bieżący, suwakami zaznaczyć wysokość np. F 80 i czas operacyjny w UTC, zaznaczyć interesujące nas elementy "ruchome" np. EPR, EPD, TSA, MTR, ATZ i miasta)
Następnie wykonujemy telefony do:
- zadzwonić do ASM3 pod nr telefonu + 48 22 574 57 33 (do 5735) i potwierdzić powyższy stan Przestrzeni Powietrznej podając rodzaj statku powietrznego, miejsce startu i promień działania
- zadzwonić do FIS Gdańsk i zgłosić lot j.w. (+48 22 574-74-85; +48 58 340 74-85)
- pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wlatujemy na silniku w Strefę EPR-17 Słowiński Park Narodowy
- uważać na wzmożony ruch statków powietrznych szczególnie w rejonie większych miejscowości, poligonu wojskowego i wzdłuż plaży
- upewnić się czy mamy przy sobie Świadectwo Kwalifikacji i ubezpieczenie OC
- pamiętać, że latamy z poszanowaniem środowiska naturalnego, przepisów Prawa Lotniczego i dobrych obyczajów
- pamiętać, że wchodzimy i schodzimy z klifu wyłącznie w miejscach wyznaczonych i pozostawiamy po sobie porządek
Udanych lotów!
W razie pytań lub wątpliwości podaję kontakt do siebie:
Waldemar Janiszewski
tel. +48 502761010
www.aquila.net.pl
Urodę tego miejsca oceńcie sami.